Årsmöten

Årsmötet är föreningens högsta organ och där kan stora beslut tas. Årsmöten ger medlemmarna en fantastisk möjlighet att vara med och få inflytande i föreningens arbete.

Vi på Fritidsforum värnar om att det demokratiska förhållningssättet alltid är genomförbart. Det är viktigt att alla medlemmar har möjlighet att både delta och göra sin röst hörd på årsmötet. Ibland kan det vara svårt av olika anledningar att få alla medlemmar att delta, men det är viktigt att alla har blivit inbjudna.

Inför årsmötet

  • Lägg in nya medlemmar i tid. Kom ihåg att regelbundet uppdatera föreningens medlemsregister i MyClub. Lägg in nya medlemmar när de går med i föreningen. Exempel: Ni ska göra er årsredovisning för 2022.Tänk på! att e medlemmar som har registrerats i MyClub senast den 31 december 2022 räknas in som underlag för årsbidraget som betalas ut under 2023. De medlemmar som registreras i MyClub under 2023 kan föreningen inte få årsbidrag för förrän 2024

  • Ta bort gamla medlemmar. Ni behöver också ta bort de personer som inte längre är medlemmar. Exempel: Ni ska göra er årsredovisning för 2022. Ta bort de medlemmar som inte alls varit aktiva under 2022 från MyClub. Om ni har medlemmar som ex. var aktiva under våren 2022 men sedan har slutat bör ni behålla dem i MyClub tills att ni fått ert årsbidrag utbetalt under 2023.

  • Årsmöte 1/1-31/3. Årsmötet ska hållas i början av året någon gång mellan den 1 januari och 31 mars.

  • Informera era medlemmar om när och var årsmötet är och skicka ut en kallelse och dagordning till årsmötet i god tid (senast två veckor innan mötet) och på det sätt som passar bäst för era medlemmar: exempelvis via e-post, sms, sociala medier eller affischer.

  • Motioner. Alla medlemmar har möjlighet att skicka in motioner till årsmötet (förslag på hur föreningen ska arbeta framåt), se till att de får den informationen i god tid!

  • Valberedningens uppgift är att, inför årsmötet, ta fram förslag på styrelsemedlemmar till de olika rollerna: ordförande, sekreterare, kassör, ledamöter. De ska också ge förslag till två revisorer och två till valberedningen.

  • Stadgar. Har ni nyligen blivit medlemmar och behöver skriva in i era stadgar att ni är medlemmar hos Fritidsforum? Kom ihåg att kriva upp det på dagordningen (inbjudan med punkter till mötet)

Under och efter årsmötet

Under årsmötet:

Efter årsmötet:

  • Ladda upp protokollet. Ladda upp det signerade årsmötesprotokollet på MyClub. Om ni har gjort ändringar i stadgarna behöver ni också ladda upp de nya stadgarna.

  • Vid behov, ladda upp verksamhetsredovisningen. Om ni inte har använt Fritidsforums mall för årsmötesprotokoll behöver ni också fylla i och ladda upp dokumentet ”Verksamhetsredovisning”

  • Maila oss. Skicka ett mejl till kansli@fritidsforum.se när alla dokument är uppladdade.

  • Fritidsforum godkänner och betalar ut. Fritidsforum kommer gå igenom alla handlingar och kontakta er vid frågor, därefter betalas det årliga bidraget ut.

Det årliga bidraget till föreningar är 2600 kr + 50 kr per medlem. Läs mer om Fritidsforums bidrag här

Vi på Fritidsforum finns tillgängliga för att stödja och stötta er före och efter årsmötet. För att få hjälp med ert årsmöte hör av er till kansli@fritidsforum.se

I januari kommer vi hålla i en medlemsträff där vi steg för steg går igenom hur en förening håller i ett årsmöte. Deltagande är gratis.

Adress

Industrigatan 4A
112 46 Stockholm

E-post

kansli@fritidsforum.se

Ring oss

Ring: 073-376 63 94